Focus blog

Welkom op het blog van Project Focus

Introductie

Leuk dat je hier bent! Met dit blog blijf je op de hoogte van de bouw van de Wegenwacht Ford Focus. Wil je meer informatie over de Wegenwacht Ford Focus? Lees hierover op de project pagina. Wil je een reactie doorgeven of heb je een vraag? Doe dat onderaan deze pagina.


3 oktober 2022

Door de toerrit van de Gele Rijders is het duidelijk geworden dat de Focus onderdeel uitmaakte van een videoproductie. Er is hierover tot op heden nog niks bekend. Is dit wel het geval? Dan lees je dit hier en op de social media kanalen.


18 september 2022

We zijn inmiddels ruim 3 maanden verder sinds het vorige bericht. Tijd voor een update!

Op 28 mei 2022 gingen we weer met de Gele Rijders op pad. Hierover lees je meer hier. Het was een heel leuke dag in en in veel opzichten een bijzondere. Het was de eerste rit na de Corona lockdowns en was het de eerste rit van de Focus! Maar het is niet bij de rit van de Gele Rijders gebleven en heeft de Focus zich ook op andere evenementen laten zien. Daarover later meer en eerst maar eens kijken hoe de rode Focus opeens getransformeerd is naar een gele Wegenwacht Focus.

De Focus nam onverwacht deel aan een ander project. Dus kwam een en ander hierdoor in sneltreinvaart. Niet alleen moest de auto geel worden (met de juiste bestickering) maar was er technisch ook wel één ander voor nodig om de auto op de weg te krijgen. Dus wat is er in de tussentijd allemaal gebeurd?

De eerste klus was ervoor te zorgen dat de Focus weer kon rijden. Door een kapotte brandstofpomp lag de brandstoftank nog gedemonteerd in de garage. De brandstofpomp is in dit model Focus niet te bereiken via een klepje onder de achterbank. Tijdens het demonteren werd een compleet verroeste vulpijp en overloop aangetroffen. Gelukkig was de vulpijp nog te redden maar de overloop niet meer. De vulpijp werd flink geschuurd, behandeld met Fertan (roestomvormer), opnieuw gespoten met primer en tenslotte een laag tectyl (niet op de foto). De overloop is vervangen door een rubberen brandstofslang. Nadat alles weer gemonteerd was en de tank gevuld met verse benzine, startte de Focus meteen!

Er is voor gekozen om de Focus te wrappen. In alle opzichten een slimme keus. De auto voorbereiden om naar de spuiter te brengen zou veel te veel tijd kosten. Omdat de Focus een verzamelobject is, en alleen voor evenementen uit de de garage komt, zal de auto aan de buitenkant niet snel slijten. Het wrappen van een auto geeft tegenwoordig langdurige kwaliteit. En is het wrappen bijna niet meer te onderscheiden van spuiten. Daarvoor moesten wel een aantal oneffenheden in de lak aangepakt worden. Want ook voor wrappen moet de lak zoveel mogelijk vlak zijn. Voor de Focus maakt dat niet zo heel veel uit want de Focus wordt een wegenwachtauto. En daar mag wel een kras en een deukje hier en daar zitten. Het zijn tenslotte werkauto’s.

De Focus is nagenoeg roestvrij. Alleen was het rechter achterportier aan de onderkant (binnenzijde) weggeroest. Waarschijnlijk hebben de openingen voor de afwatering dichtgezeten en is de deur daarom gaan roesten. Op de sloop een nieuwe deur geregeld en deze gemonteerd. Op de motorkap zat een behoorlijke deuk. Dit was eigen domme schuld door er in de garage iets op te laten vallen. In het rechter voorportier zat ook een deuk. Beide deuken zijn weggewerkt en kon begonnen worden met het verwijderen van de zwaaibalk, antennes en knipperlichten. Voor het wrappen is het handig dat er niks aan- of op de auto is gemonteerd. Op naar de volgende stap: de APK keuring.

En zo ging de Focus voor het eerst in 2 jaar op eigen kracht richting de garage voor de keuring.

Er was tijdens de voorbereidingen contact geweest met Autoservice Meijerink in Wierden en zij gingen helpen om de auto zo snel mogelijk in orde te brengen. Zo kon de auto op tijd naar de wrapper. De planning was namelijk erg strak. Hierbij een compliment voor Autoservice Meijerink! Wat een top service!

Het viel gelukkig allemaal mee. Na een aantal reparaties (stofhoes van de aandrijfas en uitlaat) kreeg de Focus een verse APK. Overigens bleek na een APK steekproef dat het grijze achterportier van binnenuit niet geopend kon worden. En daarop werd de auto toch nog afgekeurd. Ondanks dat er geen achterbank en gordels zijn gemonteerd. Dit is op het nippertje hersteld (kabels zijn hiervoor niet meer te koop maar een sloperij had er nog eentje liggen) en kon de auto op weg vanaf het oosten van het land naar het westen. Omdat de Focus zo lang had stilgestaan werd de gok niet genomen om de auto rijdend naar de wrapper te brengen (om te voorkomen dat de Wegenwacht er aan te pas moest komen :-)). En hierbij hielp Autoservice Meijerink ook weer door een auto en aanhanger beschikbaar te stellen voor het transport. En zo stond de auto bij de wrapper voor zijn gele kleur en stickers.

De auto zou in ongeveer 4 dagen getransformeerd worden. Van het hele proces werden foto’s gemaakt. Dit gaf een mooi beeld van hoe de rode Focus langzaam geel werd.

Nadat de gele folie was aangebracht, was het tijd voor de reflecterende folie. Deze zit aan beide kanten over de gehele lengte van de auto. Ook lopen er dunne strips over de bovenste rand van het voorspatbord over de a-stijl helemaal naar de achterkant over de d-stijl naar de achterverlichting.

En tenslotte de stickers. Aan de hand van foto’s van de originele Wegenwacht Focus is de auto precies bestickerd zoals dat toen ook was.

En toen was de Focus weer thuis! Helemaal geel! En dat ziet er toch mooi uit naast de Golf. Maar er was nog wel werk aan de winkel.

De zwaaibalk, knipperlichten, antennes en meldlicht moesten weer terug op hun plek en aangesloten worden. Hierna werden nog twee nieuwe banden gemonteerd en werd het dashboard gereinigd. Na een onderhoudsbeurt (nieuwe olie, oliefilter, lucht- en interieurfilter, bougies, kabels, accu, etc) was de Focus helemaal klaar voor de toerrit van de Gele Rijders.

Tijdens de toerrit van de Gele Rijders kreeg met name de achterophanging het zwaar te verduren. De Focus is immers uitgerust met gereedschapskasten en uitrusting. In eerste instantie was het idee om hulpveren te plaatsen maar dit zijn uiteindelijk rubberen blokken geworden. Deze zijn aan de boven- en onderkant van de spiraalveer tussen de openingen geplaatst. De wegligging is hierdoor een stuk beter. Nog steeds zakt de auto een beetje door aan de achterkant en gelukkig maar, want zo was het bij de echte Focussen van de Wegenwacht ook………

Een voormalig Wegenwacht kwam op bezoek om naar de Focus te kijken. Hij had zelf vele jaren in de Focus gereden en wist te vertellen dat de auto’s toen ook behoorlijk doorzakte onder het gewicht van de uitrusting.

Ook nam hij nog een leuk cadeau mee. Toen de auto’s bij de Duitse Wegenwacht waren ingericht, zaten er wat Duitse spullen tussen de uitrusting. Zo ook een waarschuwingsvlag voor file en een driepoot waarmee het verkeer werd gewaarschuwd voor een pechgeval. Deze zijn in Nederland nooit gebruikt en daarom nog in nieuwstaat. Dat is leuk!

Het is niet gebleven bij de toerrit van de Gele Rijders. Zo was de Focus te zien tijdens de Ford Family Day van Ford Nederland bij het Nationaal Militair Museum. En samen met andere Gele Rijders stond de Focus bij het Aviodrome in Lelystad tijdens Rescue Heroes 2022.

Tijdens het evenement bij het Aviodrome kwam ook de ambulance helikopter van de ANWB op bezoek. Toen de helikopter weer vertrok werd er een mooie luchtfoto gemaakt van de Gele Rijders.

Natuurlijk is de Focus niet klaar. De volgende stap is het interieur. Zo krijgen de deurstijlen de gele kleur. Deze zijn niet gewrapt en worden geel gespoten. De gereedschapskasten zijn nog niet klaar. Het houten frame was al een tijdje klaar maar nu moeten de laden gemaakt worden. Inmiddels zijn er al een aantal laden toegevoegd. De laatste stap is het lakken van de kasten en laden.

In de kofferbak van de Focus zit een tweede accu gemonteerd. Deze accu voorziet alle extra uitrusting van stroom en maakt deel uit van de starthulpinstallatie. Deze accu is nu nog niet aangesloten op de startaccu of dynamo. Dit moet wel gebeuren zodat deze tijdens het rijden wordt opgeladen. Hoe de installatie in de originele Wegenwacht Focus was aangesloten is onduidelijk. Maar er is gekozen voor een oplossing zoals ook in andere wegenwachtauto’s werd gebruikt. Er loopt een directe pluskabel van de startaccu naar drie relais. Deze hebben een dubbele functie. De relais verdelen de stroom tussen de twee accu’s. Tijdens het laden gaat de meeste stroom naar de accu die de meeste spanning nodig heeft. En voorkom je hiermee dat de startaccu onnodig belast wordt. Daarbij maken de 3 relais het mogelijk om te schakelen tussen 12 volt en 24 volt.

Inmiddels zijn de extra knipperlichten in de achterklep gemonteerd. Als de alarmverlichting van de auto aanstaat en de kofferbak wordt geopend, dan gaan deze knipperlichten automatisch aan. Leuk feitje, de Wegenwacht maakte hiervoor gebruik van Volkswagen Golf II (bumper)knipperlichten.

Tot zover deze update. Is er meer te vertellen over de Focus, dan lees je het in dit blog. Vergeet niet dat er ook een Wegenwacht Golf IV Variant wordt opgeknapt. En dat schiet ook al aardig op.


6 juni 2022

En toen was er opeens zoveel gebeurd en was er geen tijd om dit blog bij te werken. En hier is het resultaat:

Binnenkort meer updates!

27 februari 2022

De Focus is verplaatst. De komende periode zal er voornamelijk worden geschuurd om de auto klaar te maken voor de spuiter. En dit gaat beter op een andere locatie vanwege de stof. En zal de Focus de komende 2 maanden iets minder aandacht krijgen. Eind mei is er een evenement en zou het leuk zijn om één van de auto’s mee te nemen. Het lukt niet om de Focus hiervoor gereed te maken. Dit is wel het geval voor de Golf. Uiteraard ligt het werk niet stil voor de Focus.


1 februari 2022

Wauw! Het laatste bericht op dit blog is alweer veel te lang geleden. Nu heeft het project gelukkig niet stilgestaan. Daarom hieronder een impressie van wat er de afgelopen tijd is gebeurd.

Veel werk in de bouw van de Focus is niet meteen zichtbaar. En lijkt het alsof er niks gebeurd en de kleur rood van de auto blijft overheersen. Maar laat je niet misleiden. Er komen steeds meer originele oude onderdelen van de Wegenwacht in de verzameling. En dat is mooi want de Focus moet heel dichtbij de originele auto komen. Dat geldt ook voor de onderdelen die je eigenlijk niet meteen ziet. Gedurende de bouw kom je erachter dat niet alle uitrusting voorhanden is. Dus dan ga je dingen namaken. Maar dan kan het ook gebeuren dat er een doos met oude spullen wordt aangeboden waar de originele onderdelen inzitten. En dan ga je alles wat je hebt bedacht vervangen met het originele. En dat kost soms veel tijd.

Zo was het lastig om de RAM antenne te vinden voor de TWIN (toenmalige informatie netwerk van de Wegenwacht). In Februari 2021 kwam er toestemming van Cleanmat om een voormalige lepelwagen van de Wegenwacht (die bij hun in de verkoop stond) te ontdoen van de wegenwachtonderdelen. Zo zat er onder andere een TWIN in de wagen en de RAM antenne stond nog op het dak. Deze antenne is niet gelijk aan de antenne die op de Focus zat. Minder flexibel en een stuk korter (middelste foto hierboven). Recent werd een originele RAM antenne aangeboden (foto rechts hierboven). Om de antenne te vervangen moest een deel van de hemelbekleding weer los om de antenne te monteren en bleek dat de bedrading anders was. Kortom, een hele klus.

Op de originele Ford Focus van de Wegenwacht zitten er tussen de carrosserie van de auto en de knipperoren zogenaamde spacers. Deze zijn niet makkelijk te krijgen omdat deze door de ADAC zelf worden gemaakt (tenminste, dat is de enige informatie die er tot dusver is). Gelukkig zijn er een hoop onderdelen gedemonteerd van een aantal sloopauto’s van de ADAC, waaronder de spacers. Deze zijn nu gemonteerd maar moest een en ander aangepast worden omdat de knipperoren eerst direct op de Focus waren gemonteerd.

En soms bent je gewoon niet tevreden. Er is een stroomonderbreker gemonteerd in de Focus. Deze is niet origineel maar voor veiligheid toegevoegd. Op deze manier kan alle extra elektronische uitrusting in één keer uitgeschakeld worden. Een tijd geleden zelf een kastje ontworpen (wel met hout uit een originele sloop Golf 4 Variant van de Wegenwacht) maar niet helemaal tevreden. Daarom een nieuw kastje gemonteerd, met een extra 12volt outlet voor de werklamp.

Tijdens het vervangen van de benzinepomp meteen een nieuwe vulpijp besteld. Deze was erg roestig. Toen de nieuwe vulpijp werd geleverd, bleek dit niet de juiste te zijn. Een andere vulpijp is inmiddels gevonden. Binnenkort installeren en dan kan de Focus weer in en uit de garage rijden.

Er is begonnen met schuren. De Focus is voor zijn 23 jaar in goede staat. Gelukkig geen roest en alleen hier en daar wat deukjes die geplamuurd moeten worden. De bedoeling is om de auto op te schuren (doffer nog dan op de foto) met korrel 600 om vervolgens richting de spuiter te gaan.


19 september 2021

Na de vakantieperiode wilde de Focus niet starten. Na wat onderzoek bleek dat de motor geen benzine kreeg. Na verder doormeten is de conclusie: bezinepomp doet het niet. Normaal gesproken is dat niet zo’n probleem en is de pomp te benaderen via een luikje waar normaal gesproken de achterbank zit. Dat is bij de Wegenwacht Focus wat lastig. Er ligt een bodemplaat over deze plek en staan er kasten op. Op zich geen probleem. De kasten moeten er toch uit om geverfd te worden. Nu blijkt dat er bij dit type Focus geen klepje zit. En is de enige oplossing de hele tank demonteren. Achteraf prima want dan kan de tank meteen schoongemaakt worden. Daarbij krijgen de ophangbeugels een nieuwe laag verf en worden de vulpijp en overloop vervangen.

Inmiddels is alle apparatuur aangesloten op de extra accu. Alle kabels lagen er nog slordig bij. Nu is alles netjes samengebonden en zitten de kabels in flexibele buizen voor bescherming. Deze voorziet de volgende onderdelen van stroom:

  • De TWIN (netwerk)
  • Bosch Travelpilot (navigatie)
  • Zwaaibalk (zwaailichten en lichtbak)
  • Hazard light extender (zie blogbericht 4 november 2021)
  • Werkverlichting
  • Power pack (draagbare accu voor starthulp)

De volgende stap is het aansluiten van de extra accu op de dynamo. Op deze manier wordt de accu opgeladen tijdens het rijden. Een scheidingsrelais zorgt ervoor dat de startaccu en extra accu tegelijk worden geladen maar ontkoppeld zijn als de motor uit is. Hierdoor wordt de startaccu niet belast door alle apparaten en is alleen de extra accu.

Achterin de Focus zit een NATO aansluiting voor de startkabels. De originele laadkabels (die uit een echte Wegenwacht Focus komen) zijn voorzien van een Anderson connector. Hiervoor is een verloopkabel gemaakt. Zo kunnen de kabels moeiteloos aangesloten worden op de NATO aansluiting. Leuk detail: de Wegenwacht had deze verloopkabels ook. In bijvoorbeeld de Golf 3 Variant en de Polo zat een NATO aansluiting in de grille om startkabels aan te sluiten.


2 september 2021

Het is een lange tijd stil geweest sinds het laatste korte blogbericht van 6 juni. Andere projecten (zoals klussen in en om het huis) hadden voorrang. Maar er zit weer vaart in het project. De grootste klus gaat beginnen en dat is de Focus klaarmaken voor de gele kleur. Binnenkort weer regelmatig updates met foto’s!


6 juni 2021

Ruim een maand geleden verscheen het laatste blogbericht. Dit betekend niet dat er niks is gebeurd in de tussentijd. Er is zeker aan de Focus gewerkt maar niet veel zichtbare activiteiten.

Een aantal verbeteringen zijn aangepakt waaronder de schanieren van de deksels direct achter de voorstoelen. De scharnieren bleken toch iets te zwak voor de deksels en zijn deze vervangen door stevige scharnieren. En is de bekabeling gelegd van alle apparatuur die is aangelosten op de tweede accu. Denk aan zwaaibalk, starthulp, etc.


4 mei 2021

In het vorige blogbericht kun je lezen dat Robert Bosch (wegenwachter en vlogger) op bezoek was voor een vlog op het YouTube kanaal van de ANWB. De video staat inmiddels online. Deze is onderdeel van een serie van twee video’s. Naast de Focus wordt er elders in het land een originele Wegenwacht Volkswagen Golf Variant type III gerestaureerd.


16 april 2021

Het is meer dan een maand geleden sinds het laatste blogbericht. Ondanks dat er de afgelopen weken niet veel geklust is, zijn er wel een aantal interessante dingen gebeurd.

Deze week stond in het teken van 75 jaar Wegenwacht. Via social media en de website was de ANWB erg actief en waren er een aantal festiviteiten te zien. Waaronder de ingebruikname van de electrische Volkswagen ID 4. Uiteraard waren er een aantal historische voertuigen van de Wegenwacht aanwezig.

Het was heel leuk geweest als deze week de Focus zijn gele kleur had. Helaas heeft het project (mede door de coronamaatregelen) vertraging opgelopen. Op zich niet heel erg want het blijft natuurlijk een leuke hobby. Speciaal voor deze week is de Focus geel. Door een handigheidje met de computer is de Focus geel gekleurd en samen op de foto met een echte Wegenwacht Focus. De foto zie je ook op Facebook en Instagram

Deze week was wegenwachter Robert op bezoek voor zijn vlog op het YouTube kanaal van de ANWB! Robert heeft een video gemaakt over de totstandkoming van de WW Focus en heeft hij een kijkje genomen in en rond de Focus. Hou het YouTube kanaal van de ANWB in de gaten. Binnenkort kan je het resultaat daar zien.

In de achterklep van de Focus zitten extra alarmlichten. Het was nog niet eerder gelukt om te achterhalen welke lichten dit waren. Toen bleek dat er in de achterklep van de Golf III Variant dezelfde lichten waren gemonteerd. De oplossing was heel simpel: het zijn knipperlichten uit de bumper van de Golf I en II. Deze lichten kun je gelukkig nog overal kopen. Binnenkort worden ze gemonteerd in de achterklep van de Focus.

Een wegenwachter stuurde een foto van een originele ADAC jerrycan uit een WW Focus. Dit maakt de zoektocht naar deze jerrycans een stuk makkelijker.


14 maart 2021

Zo langzamerhand is het tijd om alles wat op het dak is gemonteerd aan te sluiten. De eerste klus is de zwaaibalk aansluiten. Alleen blijft het niet bij aansluiten maar ook vooruit denken.

De auto is nog niet geschuurd en gespoten. Daardoor moet alles wat nu gemonteerd is op den duur weer gedemonteerd worden. Dit geeft een reden. Op veel plekken moet je gaten boren voor o.a. de zwaaibalk, meldlicht, extra antenne, knipperoren, etc. Deze gaten achteraf boren, nadat de auto is gespoten, kan leiden tot roestvorming. Om dit te voorkomen doe je dit voordat de auto naar de spuiter gaat.

Naast de zwaaibalk is er ook een meldlicht en de antenne voor de TWIN. Alle aansluitingen voor deze onderdelen zitten tussen het dak en het dakhemel. Om te voorkomen dat iedere keer het dakhemel eruit moet, dan is het handig dat de onderdelen gemonteerd en gedemonteerd worden met het dakhemel op zijn plek.

Voor de bevestigingen is er een simpele oplossing. Door in het dakhemel openingen te snijden kun je makkelijk bij de bevestigingen. De gaten worden vervolgens afgedekt met vierkante plastic doppen. Zo kun je overal bij zonder dat het dakhemel er telkens uit moet.

De zwaaibalk is een extra uitdaging. De zwaaibalk heeft 6 kabels voor: aarde, zwaailampen, knipperlichten, alarmlichten en lichtbak. Als de zwaaibalk gemonteerd is, dan moeten de kabels ook makkelijk los kunnen. En hier komen de stekker en stekkerdozen uit de oude ADAC auto’s van pas. De stekkerdozen zijn voorzien van schroefcontacten waardoor kabels makkelijk te verwijderen zijn.

Er zijn twee stekkerdozen in het dakhemel gemonteerd. De kabels van de lichtbak zijn hierop aangesloten. In het geval van demontage van de lichtbak kunnen de kabels simpelweg losgeschroefd worden. Boven de bevestiging van de autogordel aan de bijrijderskant zitten 2 kabels die d.m.v. stekkers verbonden worden met de stekkerdozen. De kabels zorgen voor de voeding en bediening van de zwaaibalk. Leuk detail: het aluminium frame van de stekkerdozen is afkomstig van een ADAC verdeelunit. De benamingen kloppen want “Leuchtbalken” betekent licht/zwaaibalk.


10 maart 2021

In het blogbericht van 28 februari kun je meer lezen over de voormalige ADAC voertuigen die bij een sloperij staan en veel bruikbare opleverde voor de Focus. Een tweede trip volgde om nog meer onderdelen uit de auto’s te demonteren.

In één van de auto’s zit een inbouw van Bösenberg Fahrzeugeinrichtungen. Dit is dezelfde inrichting die in de Focus zat. De inbouw is gemonteerd in een Opel Meriva die in dienst was van een partnerbedrijf van de ADAC.

Eerder was het rek op het achterste schutbord gedemonteerd en nu zijn alle bruikbare onderdelen eruit. Helaas was het hout van de inbouw op teveel plekken aangetast door vocht. De auto staat al geruime tijd buiten zonder achterdeuren en ontbrak ook de achterruit in de achterklep. Hierdoor stonden de kasten bloot aan alle weersomstandigheden. Maar gelukkig zaten er nog genoeg bruikbare onderdelen in.

Naast een aantal houten panelen (als voorbeeld voor kleur en afwerking) zaten er nog veel bruikbare ladengeleiders, stroomkabels en connectors in de auto. Allemaal spullen die heel goed van pas komen in de Focus.

Naast de kasten achter de voorstoelen is de extra accu ingebouwd in het accuvak. De extra accu in de Focus is wat groter dan de extra accu die orgineel in de Wegenwacht Focus zat. Hierdoor was een aanpassing nodig op het ontwerp. Qua vormgeving komt het accuvak nog steeds overeen met de tekeningen. En is er nog voldoende ruimte om de extra zekeringenkast, relais en andere aansluitingen te monteren in het accuvak.

Uit de Opel Minerva is het hele achterste schutbord gedemonteerd. Het rek op het schutbord was bij een eerder bezoek al meegenomen. Omdat het rek uit de Meriva kleiner is dan het rek dat origineel in de Focus zat, moet een en ander aangepast worden. En hier komt het schutbord uit de Meriva goed van pas.

Als je het schutbord uit de originele Wegewacht Focus goed bekijkt en vergelijkt met het schutbord uit de Meriva, dan zie je al snel verschillen. In de Focus zit het rek gemonteerd op een stalen strip. Deze is geplaatst boven op het houten schutbord. En lopen er stalen strips bovenaan de kasten vanaf het rek langs de kasten naar achteren. De uiteinde van deze strips zijn aan de auto gemonteerd, net onder het achterraam van de kofferbak. Dit is een stukje veiligheid. Bij een aanrijding zorgt deze oplossing ervoor dat de kasten niet naar voren schieten.

Het schutbord uit de Meriva is een compleet metalen frame. Om het (kleinere) rek uit de Meriva passend te maken voor de Focus moet deze iets hoger worden geplaatst op het schutbord. En hiervoor biedt het schutbord uit de Meriva een oplossing. Door alleen de bovenkant te gebruiken komt het rek hoger op het schutbord te staan. Door twee verticale strips te behouden aan de linker- en rechterkant kan het bovenstuk stevig gemonteerd worden op het schutbord. Door het op deze manier te monteren komt dit heel dichtbij het origineel. Ook komen er metalen strips naast de kasten naar de achterkant. Op deze manier blijft alles veilig op zijn plek zitten.

Na wat snijwerk met de slijptol zit alles op zijn plek. Niet helemaal zoals in de originele Focus maar wel origineel ADAC/Bösenberg materiaal.


28 februari 2021

Bouw je een wegenwachtauto die door de ADAC is geleverd aan de ANWB? Dan wordt je erg gelukkig als je op een sloperij een aantal ADAC auto’s tegenkomt. En zitten daar onderdelen in die passen bij het jaartal van de Focus, dan is dat helemaal fantastisch.

Al deze auto’s hebben nog veel bruikbare onderdelen om te gebruiken in de Focus. En dat is natuurlijk best bijzonder. Want zo bestaat de replica van de Wegenwacht Ford Focus uit Wegenwacht en ADAC onderdelen. Dit maakt de auto nog origineler. Een aantal onderdelen zijn inmiddels al uit de sloopauto’s gedemonteerd.

In de originele Focus is op de kasten achter de voorstoelen een rek geplaatst. En tegen het plafond is opbergrek gemonteerd. Na lang zoeken was het nog niet gelukt om een soortgelijk rek te vinden. Op de sloop staat een ADAC Opel Meriva met een soortgelijk rek. Zoals je ziet op de foto (middelste foto) is deze niet helemaal indentiek aan die van de orginele Focus (linker afbeelding). Maar is dit rek wel afkomstig van dezelfde bouwer. Met wat aanpassingen zal het rek prima passen in de Wegenwacht Focus. Het opbergrek aan het plafond wordt een aangepast rek die uit een ADAC Ford S-Max komt.

Op de originele Focus zitten tussen de knipperoren en de auto zogenaamde spacers. Een kunststof blokje waarop het knipperlicht is gemonteerd. Deze zitten nog niet op de Focus. De blokjes zijn moeilijk te vinden. Gelukkig zaten de knipperoren met spacers nog op een sloop ADAC auto. Nu kunnen de knipperoren op de Focus voorzien worden van spacers en is er een reserveset met knipperlichten.

Al de auto’s op deze sloperij zijn voor Project Focus een ware goudmijn. Een tweede reis staat in de agenda om nog meer onderdelen op te halen.

De bouw van de kasten heeft dit weekend niet stilgelegen. Er is een begin gemaakt met het frame van de kasten direct achter de voorstoelen. De scharnierende deksels die over de kasten zijn gemonteerd liggen erop.

De gehele (MDF) inbouw ziet er nog ruw uit. Als alles is gebouwd en goed past, dan krijgen de kasten hun uiteindelijke kleur en afwerking.


14 februari 2021

De werkzaamheden vorderen minder snel vanwege de huidige coronomaatregelen. Even klussen in de avond gaat minder makkelijk vanwege de avondklok. Maar er gebeuren nog steeds veel dingen. Tijd voor een update!

Bij Cleanmat in Zetten staat een voormalige lepelvoertuig van de Wegenwacht te koop. Dit voertuig zat nog vol onderdelen van de Wegenwacht. Deze onderdelen mochten worden gedemonteerd. En dat is mooi want deze lepelwagen komt uit dezelfde periode als de Focus. Er zaten tal van spullen bij die in de Focus passen, als reserve op de plank komen of in de verzameling opgenomen worden.

Op het dashboard zat nog het beeldscherm en toetsenbord van de TWIN. Ook het beeldscherm en de cd-rom drive van de Travelpilot was nog aanwezig. Naast heel veel kabels was er ook nog een ladenkast. Deze kennen we van oude en meer recente wegenwachtauto’s zoals de Golfjes, de Transporters, etc. Hierin kon de wegenwachter kleine onderdelen opbergen.

Leuk om te weten! De extra stroomkabels die in de Focus liggen en nodig zijn voor alle extra onderdelen, komen uit originele wegenwachtauto’s.

Een aantal onderdelen uit de lepelwagen kwamen meteen van pas. Zo was er nog geen microfoon met flexibele arm voor de carkit van de telefoon. Deze zat nog in de lepelwagen. En is er nu een houder voor de afstandsbediening van de Travelpilot.

Een tijd terug was er contact met een wegenwachter die zelf in de Wegenwacht Focus heeft gereden. Hij had nog een aantal spullen liggen van de uitrusting uit de originele Focus. Hij heeft deze spullen geschonken aan Project Focus. Dat is natuurlijk enorm leuk!

Zo zijn er bijvoorbeeld 2 originele jerrycans voor water, de originele Einhell krik en een power pack. De power pack werd gebruikt voor starthulp. Het is een draagbare unit met startkabels, een hoofdstroomschakelaar en aansluiting voor het opladen van de power pack.

De power pack is natuurlijk een aantal jaar oud (op de accu staat 2007) en was de verwachting dat hij niet meer zou werken. Na een nachtje aan de acculader was hij weer vol en houdt de accu zijn voltage aardig vast. Extra leuk als alles nog werkt!

Het streven is natuurlijk om de Focus zo origineel mogelijk op te bouwen. Maar ontkom je er niet aan om hier en daar af te wijken van het origineel. En soms zijn er een aantal noodzakelijke elementen. Zo was niet te achterhalen of er een hoofdstroomschakelaar in de WW Focus zat.

Achterin de Focus staat een tweede accu van 120 ampère . Op deze accu zijn extra componenten aangesloten zoals de TWIN, extra interieurverlichting, navigatie, etc. Hiervoor is bewust gekozen om de startaccu van de auto te ontzien. Naast de extra zekeringenkast is een stuk veiligheid zoals een hoofdstroomschakelaar wenselijk. Daarbij is het handig om in een keer de stroomvoorziening af te sluiten als de auto langere tijd stilstaat.

Achter de bestuurdersstoel is een hoofdschakelaar opgehangen met daarnaast een digitale voltmeter. Leuk detail: het kastje is gemaakt van betonplex (hardhout) uit een oude wegenwachtauto.

Onder de hoofdstroomschakelaar zie je de cd-rom drive van de Blaupunkt Travelpilot. Ook hier kwamen de spullen uit de lepelwagen weer van pas. Er was nog geen houder voor de cd-rom drive maar zat er wel eentje in de lepelwagen. Nu hangt de drive netjes op zijn plek.


28 januari 2021

Voor een interview en kleine photoshoot moest de Focus even de garage uit. Ondanks dat hij nog niet zijn gele kleur heeft, begint het er al aardig op te lijken.

In het blogbericht van 19 januari kwam het dakhemel aan bod met de binnenverlichting. Het dakhemel zit weer terug op zijn plek. Om de bevestiging van de zwaaibalk, meldlicht en de antenne voor TWIN toegankelijk te maken, komen er gaten met afdekplaatjes in de dakhemel. Op deze manier kan alles wat op het dak is gemonteerd er makkelijk af als de auto naar de spuiter gaat.

Boven de noodknop in de originele Wegenwacht Focus is een sticker geplakt met daarop de tekst “NOODKNOP indrukken! Hulpdiensten worden gealarmeerd”. Dezelfde sticker is nu boven het de noodknop geplakt in de replica. Leuk detail!


19 januari 2021

In het blogbericht van 12 januari kun je meer lezen over het aansluiten van de TWIN en alle losse onderdelen. Alles is klaar en aangesloten. Hieronder de foto’s met het uiteindelijke resultaat.

De indeling van het dashboard is nu bijna klaar. De rode knop op de plek van de sigarettenaansteker is voor het inschakelen van de zwaailichten. Deze is nog niet aangesloten. Achter het stuur en links van de TWIN handcontroller zit een groene knop voor het inschakelen van de lichtbak. Ook deze is nog niet aangesloten.

De bovenkant van de kast in de kofferbak is klaar. De rubberen mat onder de bankschroefslede zat nog niet op zijn plek. Ook de slede moest nog gemonteerd worden. Dit is nu allemaal klaar. De brandblusser is ook op zijn plek gemonteerd.

Als je de foto’s bekijkt van de originele Wegenwacht Focus, dan valt je op dat dit niet de originele bankschroef is. Dat klopt. In de originele Focus zat een bankschroef van Mannesmann. Nu bleek de originele bankschroef niet heel goed te zijn (bron: ex-wegenwachters die in de Focus reden). Reden om er een andere in te zetten. De bankschroef is van wegenwachter Piet Nooteboom (WW 525). De Focus krijgt ook zijn mannummer.

De binnenverlichting is gemonteerd aan het dakhemel (dit ligt op de foto ondersteboven op het dak van de Focus). Dit zijn Hella Marine TL armaturen. Twee lange versies hangen boven de kasten in de kofferbak en achter de voorstoelen. Een korte versie hangt boven de voorstoelen. Deze TL balken werden ook door de Wegenwacht gebruikt (ze komen o.a. uit een sloop Wegenwacht Golf). Voor zover bekend zaten deze niet in de Wegenwacht Focus. Wegenwachters paste hun auto zelf aan naar eigen smaak. Het dan niet erg dat de Focus op een aantal plekken afwijkt van het origineel. Bovendien kan de TL verlichting de binnenkant van de Focus goed verlichten. Dit kan altijd van pas komen.

Er is een start gemaakt met de deksels achter voorstoelen. Deze deksels kunnen tweedelig openklappen.

Op de originele foto’s zie je hoe dit eruit ziet. Aan de linkerkant zitten onder de deksel verschillende opbergvakken.


12 januari 2021

Sommige klussen nemen meer tijd in beslag dan je denkt. Zo was het aansluiten van het Totaal Wegenwacht Informatie Netwerk (TWIN) een grotere klus dan verwacht. Daarbij was het een enorme puzzel om alle hardware rondom de TWIN aan te sluiten. Natuurlijk staat de TWIN niet meer in verbinding met het netwerk maar is het wel een leuk detail als alles werkt.

Er zijn een aantal stroomschema’s die niet allemaal hetzelfde zijn. Waarschijnlijk zijn in de loop van de tijd deze schema’s aangepast. Gelukkig hebben we foto’s van de originele Wegenwacht Focus die bij de ANWB in Ypenburg staat.

Achter de voorstoelen aan de achterwand van de betimmering hangt de TWIN box. Daarin zit de computer en een GPS module. Daarnaast hang een kastje met de noodknop. Als de wegenwachter deze noodknop indrukte was er meteen verbinding met de meldkamer. Daaronder hangt een zwart kastje. Dit is de ontvanger van de afstandsbediening met noodknop. Zo had de wegenwachter ook een noodknop buiten de auto. Daarnaast hebben we de display op het dasboard met handcontroller en toetsenbord. En is er ook een aansluiting voor het navigatiesysteem aan de TWIN. Tot slot staat er een zogenaamde RAM antenne achterop het dak en het rood/witte meldlicht. Het meldlicht gaat branden als de wegenwachter een melding binnenkrijgt en zich buiten de auto bevindt. Dit licht is niet aangesloten. Het is niet bekend of het licht toevallig kan gaan branden omdat de TWIN niet meer aangesloten is op het netwerk.

Naast alle apparatuur heb je te maken met een enorme kabelboom. Deze moet je goed bundelen en voorzien van ribbelbuizen en beschermkousen zodat de bedrading niet beschadigt.

Het originele kastje met de noodknop was niet meer te vinden. Het alternatief is niet helemaal hetzelfde maar lijkt er aardig op (zie de foto bovenaan dit bericht). Alles is aangesloten en werkt. Binnenkort een fotorapportage van het hele systeem.

In het blogbericht van 4 november kan je lezen dat de stalen velgen zijn geleverd. Afgelopen week zijn de banden van de huidige aluminium velgen op de stalen velgen gemonteerd. Nu kunnen de originele wieldoppen erop.


4 januari 2021

Ondanks dat er genoeg te doen is zorgt de lockdown voor een uitdaging. Zo ligt de bouw van de kasten stil omdat de doe-het-zelf winkels gesloten zijn. Op maat laten zagen van het hout in de winkel is nu geen optie. Werkzaamheden lopen op dit moment door elkaar.

Vorig jaar zorgde een oude wegwachtauto (zie het blogbericht van 31 oktober 2020) voor een leuke voorraad hout (betonplex), bedrading en andere bruikbare voorwerpen. Dit hout komt nu goed van pas. De lade met de doppenset krijgt al een beetje vorm.

Ondanks dat de kasten nog niet klaar zijn komt het werkblad in de kofferbak nu al van pas. Op het werkblad ligt de computer van de TWIN (Totaal Wegenwacht Informatie Systeem). Een aantal componenten worden vervangen vanwege een defect. Deze is nu bijna klaar. Een aantal onderdelen om de installatie af te maken zijn nog in bestelling.


20 december 2020

Nu de bouwmarkten dicht zijn vanwege de lockdown loopt de bouw van de modules iets vertraging op. Gelukkig is er nog genoeg te doen. En is er nog hout over om aan een aantal laden te beginnen. Nu de kasten in de kofferbak vorm krijgen is dit een mooi moment om wat gereedschap uit te pakken dat bestemd is voor de Focus.

Op de kasten in de kofferbak zijn anti-slip matten van rubber aangebracht. De bovenkant van de kast gebruik je als werkblad. Door de matten heb je meer grip en glijdt niet alles weg.


10 december 2020

De kofferbak van de Focus krijgt steeds meer vorm. Het is een beste klus om alles passend te krijgen. De dikte van de MDF platen wijken iets af van de originele bouwtekeningen. Ook zijn de bouwtekeningen soms lastig te ontcijferen. Maar zo langzamerhand begint het erop te lijken.

Eerst worden alle frames gemaakt daarna pas de laden en andere zaken. De modules staan voorlopig nog los in de auto. Dit maakt het makkelijker om dingen aan te passen en eventuele stroomkabels te leggen.

Daarbij moet zeker zijn of de Focus zonder achterbank en gordels APK klaar is.


30 november 2020

De bouw van de ladenkasten is begonnen. Bösenberg gebruikte voor de inbouw multiplex met een witte (kunststof) toplaag. De randen werden afgewerkt met een grijze strip. Voor de Focus is een alternatief. In plaats van multiplex komt MDF. De MDF platen zijn voorzien van een primer laag. Hierdoor zijn de platen makkelijk in de juiste kleur af te werken. De primer laag komt al aardig overeen met de juiste kleur dus wellicht is afwerken in een andere kleur niet nodig.

Het materiaal van een wegenwachtauto moet van goede kwaliteit zijn. Multiplex of betonplex is hiervoor uitermate geschikt. MDF is een stuk zwakker maar ook goedkoper. De Focus is een hobby en de auto zal nooit dagelijks dienst doen als echte wegenwachtauto. De auto rijdt mee met toerritten van de Gele Rijders en is te zien op evenementen. Denk bijvoorbeeld aan youngtimer evenementen of bijeenkomsten van Ford Club Nederland. Daarom kan de inbouw van een minder sterk materiaal zijn. Bovendien is MDF lichter van gewicht dan multiplex.


12 november 2020

De bedrading van de TWIN display en het scherm van de navigatie zijn netjes weggewerkt achter het dashboard. Aan de rechterkant van de meterunit van de Focus zit een klein bakje. Door een opening te snijden aan de achterkant van dit bakje, trek je de kabels achter het dashboard naar beneden. Zowel de Wegenwacht als de ADAC Strassenwacht werkte op deze manier de kabels weg.

De bedrading loopt onder de vloerbekleding tot achter de voorstoelen. De cd-rom wisselaar van de navigatie komt te hangen onder een van de voorstoelen. De TWIN box komt aan de scheidingswand te hangen tussen de voorstoelen en de ladenkasten voor de uitrusting.


11 november 2020

Het onderwerp was al een paar keer aan bod gekomen maar nu is het dan eindelijk klaar: de knipperinstallatie. Het aanleggen van de kabels was een beste klus en koste alles meer tijd. Bekijk het filmpje voor het resultaat.


10 november 2020

De originele dashboard bevestiging voor de display van de TWIN is niet meer verkrijgbaar. Het eerste ontwerp voor een bevestiging was goed en stevig maar niet flexibel. Daarom is er een nieuwe bevestiging aangebracht. Nu is de positie van de display beter af te stellen door de flexibele arm.

De hand controller zit origineel naast de display gemonteerd. Op die manier zit er tijdens het rijden best veel apparatuur in het gezichtsveld. Omdat wegenwachters hun dienstauto aanpaste naar eigen smaak, is er daarom een andere plek voor de hand controller bedacht. De schakelaars die je ziet zijn voor de zwaailichten (rode knop) en de verlichting van de lichtbalk (groene knop).


4 november 2020

In het blogbericht op 26 oktober kwam de “hazard light extender” aan bod. Deze werkt inmiddels voor een deel. Aan de rechterzijde van de Focus werkt het knipperoor onafhankelijk van de andere knipperlichten. Bekijk het filmpje hoe dit eruit ziet. Volgende stap is de linkerzijde en de alarmlichten in de achterklep.

De replica Focus staat op aluminium velgen. De Wegenwacht Focus heeft stalen velgen met wieldoppen en daarom worden de aluminium velgen vervangen . Zie ook het blogbericht van 9 september. De stalen velgen zijn gearriveerd en is de set compleet!


31 oktober 2020

Het leukste is als je onderdelen kan gebruiken die door de Wegenwacht zelf zijn gebruikt. Het mooiste is natuurlijk als je een oude wegenwachtauto tot je beschikking hebt en je hier alle bruikbare onderdelen uit mag halen. Die kans deed zich voor.

Deze Volkswagen Golf Variant uit 2002 was beschikbaar voor onderdelen. De auto heeft kortgeleden een aanrijding gehad en is total loss. De eigenaar heeft de auto gekocht via BCA autoveilingen in Barneveld. Hier kun je geregeld gebruikte wegenwachtauto’s kopen. Nadat de auto door de Wegenwacht is leeggehaald is er niks veranderd aan de auto.

Er zaten nog veel bruikbare onderdelen in de Golf. Zo zat de “hazard light extender” er nog in. Dit is de module die ervoor zorgt dat knipperlichten op het dak en in de achterklep onafhankelijk van elkaar kunnen knipperen (zie het blogbericht van 26 oktober). Op het dashboard zaten een aantal bruikbare schakelaars, inclusief de noodknop. Alle TL binnenverlichting was nog aanwezig en lagen er nog veel kabels in de auto. Voor de TWIN (Totaal Wegenwacht Informatie Netwerk) in de Focus ontbrak er een stekker voor de voeding. Deze lag nog in de Golf.

Achterop de Golf zat nog een oude kentekenplaathouder met het oude logo en de tekst “afd. Voertuigen en Uitrusting VOORSCHOTEN”. Nu worden de wegwachtauto’s in Ypenburg opgebouwd. In de tijd van de Focus was dit in Voorschoten. Op foto’s van de Focus zie je dat deze kentekenplaathouder is gemonteerd.

Ook de houten bodemplaten zaten nog in de Golf en kunnen wellicht overgezet worden in de Focus. Achteraf bleek dat de kofferbak van de Focus groter is dan de Golf. Maar extra hout komt altijd van pas.


26 oktober

Het laatste blogbericht is alweer een tijdje geleden. Maar in de tussentijd hebben de werkzaamheden niet stilgelegen.

De extra knipperoren op de Focus knipperen onafhankelijk van de knipperlichten van de de auto. Ze knipperen om en om. Staat de alarmverlichting aan (alle knipperlichten) en gaat de achterklep open, dan gaan de knipperlichten aan de binnenkant van de achterklep aan en de knipperoren uit.

Dit wordt mogelijk gemaakt door een ‘hazard light extender’ van Weidmuller. Dit kastje bestaat uit een printplaat met 4 relais. Het kastje komt achter de kofferbak bekleding dichtbij de achterlicht unit.

Ook is er een plan gemaakt hoe alle elektronische apparaten aangesloten worden. Dit moet op een goede en veilige manier gebeuren. Veel van de apparatuur krijgt stroom van de tweede zwaardere accu achterin de Focus. Hiermee belast je de startaccu van de Focus niet onnodig. De tweede accu wordt opgeladen tijdens het rijden en is op dat moment verbonden met de startaccu via de dynamo. Door een scheidingrelais zorg je ervoor dat de startaccu en de tweede accu van elkaar gescheiden zijn als de motor niet draait. Daardoor blijft de startaccu altijd voorzien van voldoende spanning om te starten.

Zoals te zien op de andere foto’s in dit blog staan de zwaaibalk en meldlicht al een tijdje op het dak. Maar waren nog niet gemonteerd. Dit is nu gebeurd en kan de bedrading aangesloten worden. Het meldlicht ging branden als er een melding binnenkwam voor de wegenwachter en hij zich buiten de auto bevond. Officieel staat het meldlicht aangesloten op de TWIN. De TWIN in de Focus werkt wel maar is natuurlijk niet aangesloten op een server van de Wegenwacht.

De Nokia carkit is ingebouwd. Er waren diverse modellen in omloop bij de Wegenwacht. Deze carkit hoort bij de Nokia 6310. Achter de carkit is de luidspreker van de telefoon en navigatie gemonteerd. De telefoon ontbreekt nog. Gelukkig zijn ze tweedehands volop verkrijgbaar.

Hoe de autoradio een interessant detail naar boven haalt. Uit de diverse foto’s van de Wegenwacht Ford Focus is te zien dat er een aantal auto’s met een cd-speler zijn uitgevoerd en een aantal met een cassettespeler. Bovendien is goed te zien dat de modellen met een cd-speler meer extra’s hebben, zoals een verwarmde vooruit. Een bron vanuit de Wegenwacht vertelde dat er diverse uitvoeringen waren. Dat was nog niet bekend. Er waren 3 motoren in omloop. 1 dieselmotor en 2 verschillende benzinemotoren. Dit verklaart ook het verschil in uitvoering van de auto.

De autoradio in de replica is stuk. Aangezien de auto’s met benzinemotoren een cassettespeler hadden (op basis van de foto’s) en de replica ook een benzinemotor heeft, is er een vervangende autoradio gevonden met cassettespeler. Maar wel met de optie voor een cd-wisselaar en telefoon-mute. Met de laatste functie kan je de carkit op de autoradio aansluiten en gaat deze op de mute-stand als de telefoon gaat.

11 oktober 2020

Doordat de wegenwachters veel kilometers maken is een goede autostoel noodzakelijk. Veel Wegenwachters reden (en misschien nog) met een ASS autostoel. Dit zijn speciaal ontwikkelde autostoelen. In de Focus zit nu ook een ASS stoel. De montage van de stoel ging vrij gemakkelijk en past na wat zaag- en slijpwerk op het stoelframe van de Focus.

De montage van de “knipperoren” is klaar. De knipperoren op de Focus zijn anders dan de andere auto’s van de Wegenwacht. Vanaf de Golf I t/m Golf III Variant (en andere auto’s uit dezelfde periode) maakte de Wegenwacht gebruik van Rubbolite knipperoren. De Rubbolite lichten hebben een frame van Rubber.

De Focus werd gebouwd door de ADAC en uitgevoerd met knipperoren van Hella. In tegenstelling tot de Rubbolite zijn de lichten van Hella uitgevoerd in een plastic frame. Dit maakt ze iets kwetsbaarder. De knipperoren zijn nog steeds verkrijgbaar.

Voor het bepalen van de juiste plek op de Focus zijn er alleen foto’s. De lichten zitten aan de D-stijl van de carrosserie. De D-stijl is vergelijkbaar met een holle balk. Aan de binnenkant is de balk voorzien van gaten. Precies bovenaan de D-stijl zit een gat op dezelfde hoogte waar de knipperoren zich op de foto’s bevinden. De juiste plek was daarom snel gevonden.

In de achterklep van de Focus zitten ook knipperlichten. Die gaan branden zodra de achterklep opengaat. Op de foto’s lijkt het erop dat het paneel aan de binnenkant van de achterklep afwijkt van het originele paneel van de Focus. De knipperlichten zijn erop gemonteerd.

Het is (nog) niet gelukt de originele knipperlichten te vinden. Ook is er (nog) niks bekend over het paneel dat is gebruikt. Er komen andere knipperlichten in de klep van de Focus. Deze zijn in het verleden ook door de Wegenwacht gebruikt. Dus niet de originele ADAC knipperlichten maar wel origineel Wegenwacht.


3 oktober 2020

Het dakhemel is eruit en zijn de dakrails verwijderd. Nu kunnen alle onderdelen op het dak gemonteerd worden. De lichtbak komt ter hoogte van de deurstijlen tussen de voor- en achterdeur en het meldlicht tussen de achterdeur en het raam van de kofferbak. Achterop komt de antenne van de TWIN.

De dakrails hebben 6 behoorlijk grote gaten achtergelaten in het dak. Die moeten dicht. Waarschijnlijk met platte bouten en rubbers die worden meegespoten.

30 september 2020

Vandaag was er contact met de ADAC. Zij hebben voor de originele kleurcode opgezocht. Deze RAL code is 1021 en staat voor koolzaadgeel.

De displays voor de TWIN, de navigatie en de Nokia carkit zijn op het dashboard gemonteerd. De volgende stap is het wegwerken van de kabels. De kabels lopen achter het dashboard onder de bekleding door naar de achterkant van de voorstoelen. Als de kasten achterin zijn ingebouwd, dan hangt de TWIN computer en de cd wisselaar voor de navigatie op het schutbord tussen het voor-interieur en de laadruimte. De TWIN werkt wel maar is natuurlijk niet aangesloten op een netwerk.

Alles bij elkaar zijn er veel klussen. Om een beetje structuur en overzicht te houden hangen er grote vellen aan de wand van de garage. Hierop staan alle klussen en weet je wat er nog moet gebeuren en wat klaar is.

26 september 2020

Nu kan het project echt van start want gisteren is de “donor” auto gearriveerd. De Focus is uit mei ’99 en in goede staat. Afgezien van het linker achterportier is de auto roestvrij. Waarschijnlijk heeft er water in de deur gestaan en zaten de afwateringsgaten verstopt. Veel Focussen uit deze periode hebben roestige of zelfs doorgeroeste dorpels (met name aan de achterkant bij de wielkasten). Dit exemplaar is roestvrij.

Na een eerste scan van de auto zijn er een paar klussen:

  • Uitlaat vervangen.
  • Distributiesnaar vervangen.
  • Linker achterportier vervangen.
  • Nieuwe accu.
  • Achterremmen nakijken en eventueel vervangen.
  • Grote beurt.
  • Tectiel behandeling onder de auto.
  • Aluminium velgen vervangen door stalen velgen.

De Focus heeft een 1.6 liter benzinemotor met een vermogen van 101 pk. Waren de auto’s van de Wegenwacht in die periode uitgevoerd met dieselmotoren? Ja, de Wegenwacht had alleen voertuigen met dieselmotoren. De benzinemotor maakt hem dus niet origineel. De wetgeving rond oude diesels wordt steeds meer aangescherpt en sluiten steeds meer steden de binnenstad voor deze auto’s. De keuze voor een benzinemotor is dus bewust.

Wat is het plan? De onderdelen aan de buitenkant van de auto krijgen eerst hun plek:

  • Zwaaibalk met zwaailampen, lichtbakverlichting, knipperlichten en alarmverlichting.
  • Meldlicht (tweekleurige lamp die een melding aangeeft als de wegenwachter buiten de auto is).
  • Antenne voor de TWIN installatie (zie blogbericht 25 september).
  • Knipperoren (ronde knipperlichten die aan de d-stijl van de carrosserie zitten).

Als de onderdelen zijn gemonteerd dan gaat alles er weer af voordat de Focus naar de spuiter gaat. Op die manier worden alle gaten gespoten en is de kans op roestvorming kleiner.

Alle extra onderdelen betekenen ook meer elektronica in de auto. Dit geldt ook voor de extra onderdelen binnenin de auto. Denk aan:

  • Navigatie
  • Carkit voor de mobiele telefoon
  • TWIN
  • Starthulp installatie
  • Compressor
  • Omvormer 12v-220v
  • Binnenverlichting
  • Hand- en zaklampen

De Focus krijgt een extra 12 volt/120 ampère accu. Dit is een calcium loodaccu die veel voorkomt in pleziervaartuigen, caravans en campers. De accu heeft een geringe zelfontlading en is zeer geschikt voor de stroomvoorziening van verlichting en 12 volt apparatuur. Deze accu wordt opgeladen tijdens het rijden maar staat los van de startaccu. Op deze manier krijgt de startaccu geen onnodige belasting door alle extra elektronica.

Nadat alle elektronica is aangesloten, komt de carrosserie aan de beurt. Na het schuren, plamuren (waar nodig) en een nieuwe laag primer, gaat de auto naar de spuiter.

Naast alle klussen hierboven begint ook de bouw van de kasten en laden. Omdat dit losse modules zijn kan de bouw hiervan buiten de auto plaatsvinden.

Als de auto eenmaal zijn bekende gele kleur heeft, dan gaan de stickers erop. Maar zover is het nog lang niet.


25 september 2020

De auto’s van de Wegenwacht waren tussen 1999 en 2011 uitgerust met de zogenaamde TWIN. Dit staat voor Totaal Wegenwacht Informatie Systeem. Ook de Focus had een TWIN. Het systeem is ontwikkeld door het Finse bedrijf Aplicom. Na wat e-mailverkeer met Aplicom met de vraag of er nog onderdelen van dit systeem verkrijgbaar zijn, stuurde ze interessante informatie terug.

Het systeem dat de Wegenwacht gebruikte is een Aplicom ICA computer met een DT 3000 display en KP 3 toetsenbord. Dit systeem werd niet alleen door de Wegenwacht gebruikt, maar ook bij de Wegenwacht in de volgende landen:

De ADAC was de eerste die het systeem in gebruik nam.

Het systeem is ook wel bekend onder de naam Fleetboard. Dit is een merk van Daimler AG. De ICA computers en DT 3000 displays werden in 1998 geïntroduceerd als eerste Fleetboard systeem in de Mercedes Actros. In de samenwerking met Daimler leverde Aplicom de hardware en op maat gemaakte software.


19 september 2020

Deze week was bijzonder. Er blijkt namelijk nog een exemplaar van de Wegenwacht Ford Focus te bestaan. Deze staat in Den Haag bij het Technische Exepertisecentrum

Een afspraak was snel gemaakt en zo ben je niet alleen op de plek waar alle wegenwachtauto’s worden opgebouwd, maar sta je ook oog in oog met de echte Focus. En dat is best bijzonder omdat werd aangenomen dat er geen Wegenwacht Focus meer bestond.

Een aantal details en onduidelijkheden zijn nu opgehelderd. Zo is er bijvoorbeeld meer duidelijk over de constructie die als scheidingswand fungeert, de montage van het opbergnet onder het dakhemel en de locatie van de accubak met de laadaccu. Interessant om de originele inbouw te zien. Deze is gemaakt van multiplex met een plastic lichtgijze toplaag en donkergrijze plastic afwerking aan de randen. Ook was het goed om te zien hoe op het dashboard alle bedrading is weggewerkt van de TWIN (communicatiesysteem) en navigatie.

Technisch Expertisecentrum, bedankt voor jullie gastvrijheid!

15 september 2020

Er kwam wat bruikbare informatie binnen. Een oud-wegenwachter, die zelf in een Focus heeft gereden, wist te vertellen dat het gereedschap voornamelijk van het merk Stahlwille is. Dat is goed om te weten want nu is bekend dat de groene kist de doppenset van Stahlwille is.

Na wat Googelen zie je inderdaad dat het gereedschap overeenkomt met Stahlwille gereedschap. Bovendien is het gereedschap nog steeds te koop.

De koffertjes in de grote lade aan de rechterkant zijn van Würth en bevatten o.a. electronica onderdelen, rubberen afdichtingen, etc.

Je ziet aan de linkerkant een zogenaamde Nato stekkerdoos. Dit is het aansluitpunt voor de startkabels. Deze is geel met een zwarte draaidop aan een kettinkje. In tegenstelling tot de rode Anderson stekkers die de Wegenwacht al jaren gebruikt, heeft de Focus een Nato aansluiting. Op Marktplaats stond er een te koop. Deze was legergroen maar is nu wegenwachtgeel met een zwarte dop.

In het bericht van 13 september stond dat het merk van de originele bankschroef nog onbekend was. Inmiddels is dit bekend. Het gaat om een Brüder Mannesmann bankschroef.


13 september 2020

De wieldoppen zijn binnen en in goede staat. Eén wieldop heeft wat aandacht nodig.

In de Focus hoort ook een uitschuifbare bankschroef. Deze wordt iets anders dan het origineel maar dit is wel overwogen. Aan de ene kant is het (nog) onbekend welke bankschroef ooit in de Focus was gemonteerd. Aan de andere kant ligt er een mooie bankschroef die werd gebruikt door wegenwachter Piet Nooteboom. De auto krijgt ook zijn mannummer 525. Piet was iemand die zijn dienstauto graag aanpaste naar eigen smaak. Een niet-Focus aanpassing is hier op zijn plaats.

De slede is Wegenwacht geel en de bankschroef heeft de originele blauwe kleur.

De Focus was uitgevoerd met een Blaupunkt TravelPilot DX. Precies hetzelfde model komt in de Focus en werkt nog steeds. Er was echter geen cd-rom bij maar ook die is gevonden. Een TomTom Benelux 2011-2012 voldoet prima.


9 september 2020

Het project is nog in een voorbereidende fase. Hierin staat het inwinnen van informatie rondom de auto en het verzamelen van materiaal centraal.

De Ford Focus die als donorauto dient is er nog niet maar wordt verwacht aan het einde van deze maand. Dat geeft ruimte voor meer voorbereiding. Afgezien van het interieur zitten er aan de buitenkant een aantal onderdelen die niet makkelijk zijn te vinden.

Zo staat er op het dak een Hella OWS zwaaibalk. De Focus werd geleverd met een 100 cm versie met lichtbakverlichting en 2 zwaailampen links en rechts.

Dit formaat is tweedehands niet makkelijk te vinden. In de collectie van wegenwacht-objecten zitten twee OWS zwaaibalken van een ander formaat. Dit is de zwaaibalk van de Touran (120 cm) en die van de Transporter (140 cm). Zou je een lichtbak kunnen inkorten? Ja, dat kan. Door een middenstuk uit het frame van de Touran zwaaibalk te snijden, kun je deze inkorten naar 100 cm. De plastic onderdelen zijn ook makkelijk aan te passen. En zo is er het juiste formaat zwaaibalk voor de Focus. Het metalen frame bleek niet volledig de constructie te dragen maar meer de plastic kap en achterplaat. Dit maakte het vrij eenvoudig en waren acht boutjes voldoende voor de bevestiging. Simpel en snel.

Met het bouwen van een replica wil je zo dicht mogelijk bij het originele model komen. Dit lukt niet altijd en zo is de ingekorte Touran zwaaibalk met meer lampen uitgerust dan het origineel. Naast de lichtbakverlichting en de zwaailampen heeft deze lichtbak richtingaanwijzers aan de achterzijde en extra alarmlichten. De extra lichten zitten in de oranje kappen. Deze verlichting wordt ook aangesloten.


Nog een uitdaging: de wieldoppen. Nergens te vinden en zelfs bij Ford niet meer verkrijgbaar. Dan blijkt ook social media een goede hulp te zijn. Na een bericht op een Ford community op Facebook kwam het antwoord uit Groningen. Iemand had ze nog liggen in bijna nieuwstaat.


3 thoughts on “Focus blog”

  1. Via de Ford Club ben ik op jullie blog terecht gekomen. Ik las dat de radio kapot is. Ik heb nog een originele RDS 5000 liggen (radio cassette + cd wisselaar die onder de onder de bestuurders stoel gemonteerd zat) en er was ook een car kit op aangesloten, bouwjaar is 1999. Als je wat aan hebt hebt wil ik deze graag doneren. Verder heb ik nog een grille (Ghia) en 2 bijna nieuwe achterlichten.

    1. Hoi Jan,

      Allereerst excuses voor mijn late reactie. Wat ontzettend leuk om te lezen dat jij een donatie wilt doen! Een radio met cd wisselaar komt zeker van pas. Mag ik jou vragen om je gegevens op te sturen zodat we in contact kunnen komen? Je kunt dit rechtstreeks mailen naar info@wegenwachtvoertuigen.nl. Ik hoor graag van je!

      Met vriendelijke groet,

      David Nooteboom

  2. Goede dag David

    Ik heb nog een aantal onderdelen uit diverse wegenwachtauto’s hier liggen ,
    bij contact vertel ik je wat het inhoud ,omdat ik niet weet wie er allemaal meeleest.
    Ik wil dit graag doneren voor jou diverse projecten .

    kan je mij vertellen hoe ik in contact kom met jou ?

    Peter

Comments are closed.