Project Focus

In 2001 werd in het voornamelijk Volkswagen wagenpark van de Wegenwacht de Ford Focus in gebruik genomen. Het ging hier om een proef met 5 auto’s. De auto’s werden geleverd door Ford Nederland. De opbouw van het interieur en uitrusting werd verzorgd door de Duitse Wegenwacht: ADAC Strassenwacht. De ADAC had rond die tijd al veel van deze auto’s rijden. Op deze manier hoefde de Wegenwacht de opbouw van de auto’s niet zelf te ontwerpen.

Met project Focus komt de Wegenwacht Ford Focus weer terug! De auto wordt nagebouwd met originele onderdelen aan de buitenkant en binnenkant.

Project Focus is een particulier initiatief met behulp van een aantal organisaties en personen. Zo heeft de firma Walter Bösenberg GmbH de ontwerpen ter beschikking gesteld en geeft de ANWB toestemming voor de bestickering van de auto. Ook de ADAC helpt het project met informatie over de kleurcode en de uitrusting. Dit gaat helpen om de Focus zo nauwkeurig mogelijk na te bouwen.

De Ford Focus krijgt het mannummer van oud-wegenwachter Piet Nooteboom (27/11/1943 – 20/11/2017): 525.

Op deze pagina lees je meer over Wegenwacht Ford Focus. Via het blog, Facebook en Instagram blijf je op de hoogte van het project.

Dit project komt niet tot stand zonder hulp. Gelukkig zijn er huidige- en oud wegenwachters van bijvoorbeeld de Gele Rijders die veel over de auto weten. En zijn er wegenwachters die in een Wegenwacht Focus reden. Dit is een goede bron voor informatie en van veel waarde voor het project. Hierdoor is er veel fotomateriaal beschikbaar. Deze foto’s ga je terugzien op wegenwachtvoertuigen.nl.

De Ford Focus heeft een andere achtergrond dan de reguliere auto’s van de Wegenwacht. Precies dezelfde auto’s reden rond in Duitsland bij de Strassenwacht. De stickers werden er door de ANWB opgeplakt en kreeg de Focus de TWIN (Totaal Wegenwacht Informatie Netwerk).

De Focus had de ADAC Strassenwacht gele kleur. Deze wijkt af van de Wegenwacht en is lichter van kleur.

Uniek is de inrichting van de kofferbak. De wegenwachtauto’s van de ANWB rijden met geblindeerde of dichte achterramen en is hierdoor een hogere inrichting mogelijk. Daarbij is het gereedschap in de auto’s op de betimmering gemonteerd. In de Focus was dit anders. De achterramen zijn niet dicht of geblindeerd maar open. De inrichting bestaat uit losse modules voorzien van laden. De inrichting steekt niet uit boven de raamstijlen. Hiermee heeft de wegenwachter volledig zicht rondom.

Door goed naar foto’s te kijken en internet af te speuren ontstaat er steeds meer een beeld van de Focus. Zo is het interieur van de auto gebouwd door het bedrijf Bösenberg in Duitsland. Voor dit project heeft dit bedrijf voor bedrijfsauto inrichtingen een licentie afgegeven en de ontwerpen aangeleverd voor alle ladenkasten die in de kofferbak van de Focus zitten. Hiermee zijn zij supporter van Project Focus.

De Ford Focus was voorzien van een Hella OWS lichtbak met geïntegreerde zwaailampen. Dit was een 100 cm versie zonder alarmlichten en knipperlichten. We kennen deze lichtbak van de huidige Volkswagen Touran (120 cm versie) en de Transporters (140 cm versie).

De bestickering van de Focus gaat in samenwerking met Omnimark. Dit bedrijf werkt ruim 40 jaar samen met de ANWB. Met toestemming van de ANWB mogen zij de originele stickers leveren voor de Focus.

In 1999 vervangt het Totaal Wegenwacht Informatie Netwerk (TWIN) het oude Mobilofoon Communicatie (MCS) systeem. Met TWIN kan de wegenwachter uitgebreide informatie op een display aflezen. De Focussen werden ook met dit systeem uitgerust. Met dit systeem was er geen mobilofoonverkeer meer en kregen de auto’s een mobiele telefoon.

De Focus krijgt ook een navigatiesysteem. Dit is de Blaupunkt TravelPilot. De Travelpilot bestaat uit een beeldscherm en aparte cd wisselaar.

Wil je op de hoogte blijven van het Focus project? Volg het blog over de Wegenwacht Ford Focus.