Project Golf

Op 26 april 2021 is er een originele Volkswagen Golf Variant type IV toegevoegd als nieuwe projectauto. De golf is uit 2000 en past daardoor goed bij de Focus. Beide auto’s maakte deel uit van het wagenpark van de Wegenwacht gedurende dezelfde periode.

De Golf IV Variant was de opvolger van de Golf III Variant. Beide auto’s hadden een uniek polyester dak. Het dak werd geproduceerd door Terberg Specials (naar ontwerp van Thomas Posthuma). De Golf IV had niet meer de kenmerkende knipperlicht- oren zoals we die kennen van o.a. de Golf I, II en III, de Polo en de T4. Bij de Golf IV zaten de extra knipperlichten geïntegreerd in het dak. Voor en achter in het dak zaten de lichtbakken. Hierdoor was de wegenwachtauto in het donker herkenbaar. De golf IV was de laatste auto met een uitschuifbaar zwaailicht (Hella Rotaflex).

De Golf IV werd opgevolgd door de Volkswagen Touran. In 2004 kwamen de eerste Tourans op de weg.

Toen de Golf IV op de weg kwam was deze nog voorzien van het oude ANWB logo met de schuine blauwe strepen. In 2008 kreeg de ANWB een nieuw logo en werden alle auto’s van de Wegenwacht voorzien van dit logo. Als de Golf klaar is, dan krijgt deze het oude logo met de blauwe strepen. Dat past mooi bij de Wegenwacht Focus.

De kasten ontbreken in de Golf en om deze opnieuw te bouwen zijn er tekeningen en foto’s nodig. Het mooiste is natuurlijk om een originele Golf IV van de Wegenwacht van dichtbij te bekijken. En dit werd mogelijk gemaakt door Mark Wegh van Porsche Centrum Gelderland. Mark heeft in zijn verzameling een originele Golf IV van de Wegenwacht. Nu zijn er genoeg foto’s om een goed beeld te krijgen van de inrichting.

De golf IV was net als de Focus voorzien van een TWIN (Totaal Wegenwacht Informatie Netwerk), een Nokia Carkit en de Travelpilot van Blaupunkt (navigatie). Om starthulp te verlenen zat er in de Golf een door de Wegenwacht zelf ontworpen startinstallatie.

Wil je op de hoogte blijven van de restauratie? Volg het blog over de Golf IV Variant.