Golf blog

Welkom op het blog van Project Golf

Welkom op het blog over de restauratie van de Volkswagen Golf 4 Variant van de Wegenwacht. Via dit blog blijf je op de hoogte van het project. De restauratie van de Golf loopt parallel aan de bouw van de Wegenwacht Focus. De komende periode krijgt de Focus nog de meeste aandacht.


8 maart 2022

Wat is er in korte tijd een hoop gebeurd! De kofferbak begint al aardig vorm te krijgen. Hier en daar hangt er al gereedschap maar is de afwerking nog niet klaar. De randen moeten nog geschuurd worden en daarna voorzien van een laagje tectyl. Hierdoor krijgen de kale randen een donkere kleur en kan er geen vocht intrekken. Verder komt er nog een nieuwe bodemplaat. Hieronder een korte impressie.

De kast voor de jerrycans staat op zijn plek. Daaronder bevindt zich een lade voor losse spullen. Het gereedschap is van het hetzelfde merk en type dat de Wegenwacht gebruikte in de Golf. Dit is veelal Gedore gereedschap. Achter de verkeerskegels is het vak waar de garagekrik is opgeborgen. Tussen de kast met de jerrycans en de voorstoelen is plek voor de verbanddoos en ladenkast met kleine onderdelen (bouten, zekeringen, etc,). De verbanddoos is gemonteerd op een klep. Onder deze klep is extra opbergruimte. Aan de andere kant (niet zichtbaar op de foto) en onder het ladenkastje staat de extra accu voor starthulp. Op twee plekken in de auto is een stekker gemonteerd (bij de achterklep en rechter achterportier) waar de accukabels op aangesloten worden bij het verlenen van starthulp.


6 maart 2022

Het inbouwen van de kasten is begonnen. Dit gaat aan de hand van foto’s en informatie van wegenwachten die nog in de Golf hebben gereden. De originele vloerplaten liggen nog in de Golf. Alleen heeft de vorige eigenaar een gat gezaagd voor het reservewiel. Voor nu is deze opgevuld met nieuw hout. Je ziet duidelijk kleurverschil. Uitgangspunt is om zoveel mogelijk originele details te behouden. Oogt het toch niet mooi dan kan er zo een nieuwe plaat overheen.

De laadruimte bestaat uit tweede delen. Het eerste deel is de kofferbak. Hier komt aan beide kanten houten betimmering. Hierop wordt het gereedschap met klemmen aangebracht. In beide platen (links en rechts) komen luiken zodat de ruimte achter de betimmering ook benut kan worden. De veiligheidspion staat op de plek waar vijf pionnen komen te staan. Daarachter komt een extra bak waarin de garagekrik wordt opgeborgen.

Het tweede deel is de plaats waar eerst de achterbank was gemonteerd. Hier komt een kast voor jerrycans, compressor en starthulpinstallatie. Bovenop deze betimmering wordt een grijze ladenkast geplaatst. In deze ladenkast zitten bouten, moeren, zekeringen, etc.

De maatvoering van de betimmering blijft een beetje gokken. Maar met de afdrukken en schroefgaten op de originele vloerplaten kom je al een eind. Ook het plaatsen van de originele uitrusting helpt bij het inschatten van de afmetingen.


27 februari 2022

Eind mei is er een tourrit en zou het leuk zijn om één van de auto’s mee te nemen. De keus is op de Golf gevallen omdat deze minder werk kost dan de Focus. De Golf was immers een echte wegenwachtauto en is veel van de originele uitrusting nog in de auto aanwezig. De lak was de grootste zorg van de Golf. Een goede poets/polijstbeurt gaat dit voor een groot deel oplossen. Een paar delen moeten opnieuw gespoten worden.

Het dashboard is voor een groot deel al klaar. De noodknop is nog aanwezig en zit de sticker er ook weer op. Veel wegenwachtauto’s waren uitgevoerd met een aangepaste stoel. Ook in de Golf is de originele stoel van Volkswagen vervangen door een ASS stoel.

Achter de bestuurdersstoel hangt de computerkast van de TWIN (Totaal Wegenwacht Informatie Netwerk). De originele kabels liggen nog op de juiste plek. Op het dashboard is het beeldscherm en de handcontroller gemonteerd. Het losse toetsenbord is ook aangesloten. Naast de TWIN komt er een navigatiescherm van de Blaupunkt Travelpilot. De cd-rom speler voor de Travelpilot komt naast de TWIN kast te hangen.

De lak van de Golf is door de jaren heen dof en bleek geworden. Na een aantal tests met polijstmiddel blijkt dat een groot aantal delen te herstellen zijn. Het zal nooit helemaal 100% te herstellen zijn maar het is mooi dat de originele lak behouden kan blijven. Ook de kleur van het polyester dak is te redden. De motorkap heeft een plek waar de blanke lak heeft losgelaten. Deze moet opnieuw gespoten worden. Dit geldt ook voor het bestuurdersportier en rechter voorspatbord. Die zijn door een vorige eigenaar vervangen en zijn er barsten in de lak ontstaan. Als de rest van de auto gepolijst en gepoetst is, dan kan de huidige kleur gemeten worden voor de juiste verf.

De kasten van lichtbruin betonplex zitten niet meer in de Golf. Deze worden opnieuw gebouwd. De originele vloerplaten liggen nog in de laadruimte. Deze zijn door de jaren heen niet meer zo mooi van kleur. Maar het is tenslotte een wegenwachtauto. Die mag er gebruikt uitzien. Dat geldt ook voor de buitenkant.


2 februari 2022

De Golf heeft weer een kleine update gehad. Soms is het even goed om een avondje aan de Golf te werken in plaats van de Focus.

Net als de Focus (zie Focus Blog) is er nu een originele RAM antenne op het dak gemonteerd voor de TWIN. En is het meldlicht voor meldingen erbij geplaatst.

In het dak van de Golf zitten voor en achter lichtbakken. Deze werken nog. De werkverlichting aan de binnenkant werkt deels en moeten waarschijnlijk de lampen vervangen worden.

De uitrusting voor het dashboard is klaar voor montage. Op de laatste foto zie je de display, controller en toetsenbord voor de TWIN. Verder zie je de afstandsbediening voor de Blaupunkt Travelpilot (het beeldschermpje voor de navigatie staat niet op de foto), een Nokia mobiele telefoon en de afstandsbediening van de noodknop.


7 juni 2021

De golf staat inmiddels in de garage. En zo af en toe is het leuk om een beetje aan de Golf te werken. Goed om al te kijken wat er moet gebeuren om de auto weer helemaal in wegenwachtuitvoering te herstellen en welke spullen er nodig zijn. Dat laatste is weer een (leuke) uitdaging want het zou mooi zijn om de Golf met originele spullen in te richten.

De geblindeerde achterruiten waren voorzien van zwart folie. Onder de zwarte folie zat gelukkig nog de originele gele kleur. Om een beetje in de stemming te komen zijn er een aantal stickers op de auto auto geplakt. De sticker boven de achterklep bleek niet de originele te zijn. Maar dat lost zich op een later moment wel op. Door een achteraf gespoten portier en spatbord (niet heel goed gedaan) is de gele kleur niet helemaal vloeiend over de hele auto, maar zeker niet verontrustend. Voor nu lijkt het erop dat de auto niet helemaal opnieuw gespoten moet worden en alleen bepaalde delen. Het polyester dak kreeg zijn glans al een beetje terug na een proef met polijstmiddel.

Toen de Golf uit dienst ging heeft de Wegenwacht alle uitrusting verwijderd maar zijn alle kabels gelukkig blijven liggen. Zo ligt de kabelboom van de TWIN (informatie netwerk) en de pluskabel achterin voor o.a. de starthulpinstallatie nog in de auto op zijn plek. Bij het deels demonteren van het dashboard bleek alle bedrading daarachter ook nog aanwezig te zijn.

Bij de overname van de Golf was er een zwarte grill gemonteerd. Gelukkig lag de gele grill nog in de auto.

De golf 4 was de laatste wegenwachtauto met een uitschuifbaar zwaailicht. De stang en slede zitten helaas niet meer in de auto. Maar dit is gelukkig niet heel moeilijk om na te maken. En wellicht duikt er nog een originele stang en slede op.

Er zitten geen kasten meer in de Golf. Deze moeten opnieuw gemaakt worden. Hierboven een aantal foto’s van een andere Golf. Je ziet twee haspels. De grijze haspel is voor de schakelaar van de starthulpinstallatie. De gele haspel is voor lucht. Deze zit verbonden aan een compressor in de bak onder de haspel.

Op de foto rechtsonder zie je de kast waarin de jerrycans met brandstof staan, achter de grijze bak met spuitbussen en smeermiddelen.


26 april 2021

Via social media kwam er een aanbod binnen voor een originele Golf 4 Variant uit 2000. Het is een originele auto van de Wegenwacht. Nadat de auto uit dienst ging heeft hij nog 2 eigenaren gehad. De laatste eigenaar heeft er technisch goed voor gezorgd. De 1.9 diesel loopt goed en zijn er (voor zover zichtbaar) geen grote gebreken. En zo gaat de auto vanuit Brabant richting Twente.

Het is niet zo heel gek dat het interieur van de Golf na 22 jaar hier en daar versleten is. Zo hebben de stoelen hun beste tijd gehad, vertonen de deurpanelen krassen en barsten, etc. Gelukkig ligt de originele bekabeling van de Wegenwacht nog in de auto. Dit maakt het aansluiten van de uitrusting een stuk gemakkelijker.

Na een grondige wasbeurt ziet de Golf er een stuk beter uit. Na een weekje rondrijden gaat de Golf de garage in waar hij de komende tijd zal blijven staan.